koncepcja

Dzika Baza to miejsce dające umocnienie małemu człowiekowi teraz i w dalszym życiu, a dorosłemu dające narzędzia i moc do tego, aby odetchnąć pełną piersią, nawiązać ze sobą i otoczeniem dobre relacje, nauczyć się w niej być i po prostu: być sobą!

Nasza Baza to:

  • +
    PEDAGOGIKA OUTDOOR

    PEDAGOGIKA OUTDOOR

    Wszelkie nasze działania nakierowane są na przebywanie na świeżym powietrzu- ogrodzie Dzikiej Bazy z naturalnym placem zabaw i zewnętrzną salą, pobliskich polach, Lesie Chojnowskim. Wierzymy, że przybywanie na zewnątrz działa dobroczynnie i holistycznie na każdego człowieka, dużego i małego.

    Polisensoryczność przyrody jest niesamowita, nie uzyskamy takiej w sztucznych warunkach czterech ścian. Natura wyzwala większą wrażliwość i uważność na otaczający świat. Daje namacalny kontekst do nazywania i odczuwania świata. Edukacja dzieje się często samoczynnie. Przebywanie w naturze powoduje, iż dziecko zaczyna ją szanować, dbać o nią.

    Natura to ogrom możliwości dla dzieci do zabaw, to ogromna „sala zabaw” z często „magicznymi” przedmiotami. Sam patyk otwiera świat wyobraźni, do którego dziecko wskakuje i zabiera do tego innych towarzyszy zabawy, z którymi działa kooperacyjne. Swobodna zabawa w naturze gra pierwsze skrzypce.
    Jak powiedziała Celine Alvarez -„Pozwólmy dzieciom wrócić do natury, której są częścią i bez której nie mogłyby przeżyć. Jest absolutną koniecznością, żeby dzisiejsze dzieci mogły wzrastać w zmysłowym i intuicyjnym zrozumieniu najważniejszych praw rządzących naszą planetą, po to, aby kiedy dorosną, umiały żyć, wykorzystując jej zasoby w sposób odpowiedzialny.” Nie pozwolimy„ aby „ostatnie dziecko lasu” wyszło z niego bezpowrotnie i oglądało przyrodę i świat tylko na ilustracjach, albo na ekranie.

    Chcemy wspomagać niwelowanie deficytu przyrody. Dlatego też zaopatrz się w odpowiednie ubranie! U nas nie ma złej pogody!

  • +
    FILOZOFIA REGGIO EMILIA

    FILOZOFIA REGGIO EMILIA

    Dziecko staje się współtwórcą miejsca, tworzy projekty. Ma dużą możliwość działań plastycznych, technicznych, pracy naturalnymi materiałami.

    Nauczyciel, dorosły to towarzysz, obserwator, partner w planowaniu dydaktycznym, wspierający w poszukiwaniu, doświadczaniu, ustalaniu hipotez, dbający o dobrostan i bezpieczeństwo, dokumentujący pracę dziecka. Jest przede wszystkim słuchający. Na podstawie obserwacji przygotowuje materiały do działań, „prowokacje”.

    Rodzice, nauczyciele i dzieci w podejściu Reggio Emilia to wspólnota, komunikująca się, współpracująca, wspólnie tworząca coś wielkiego, wspólnego, dobrego.
    Taka partycypacja tworzy dobrą relację, bez której nie ma edukacji. Reggio Emilia tworzy wspólnotę dzieci, rodziców, nauczycieli zanurzonych w empatii, akceptacji i zrozumieniu.

    „Trzeci nauczyciel”- to środowisko, w których przebywa dziecko. Stąd należy dochować staranności, aby edukować miejscem, aby każdy element, od przestrzeni, w której przebywają dzieci, po zachowania nauczycieli, komunikację, był dokładnie przemyślany. To środowisko zapewnia ogrom możliwości wielu interakcji i komunikacji. Dlatego też nasz ogród wyposażony jest w w różne strefy – zabawy, eksperymentowania i doświadczania, wypoczynku i relaksu, wspólnych spotkań. Mamy także nowoczesny i kameralny budynek, z Atelie, naturalnymi przedmiotami.

    Dzika Baza to tylko miejsce na mapie. Przed nami otworem stoją łąki, pola i Las Chojnowski, gdzie jest nieprzebrana liczba możliwości.

  • +
    KOMUNIKACJA EMPATYCZNA NA PODSTAWIE MARSHALLA ROSENBERGA

    KOMUNIKACJA EMPATYCZNA NA PODSTAWIE MARSHALLA ROSENBERGA

    Błąd przyjmujemy jako proces dochodzenia do wiedzy. Rozmawiamy o sprawach łatwych i trudnych. Nasz język i komunikacja są otwarte, szczere, w dialogu, ku coraz lepszej samoświadomości z dbaniem o swoje i innych granice. Jesteśmy w ciągłym procesie. Dajemy też obszar na bycie „czułym nauczycielem, czułym rodzicem”, empatycznym w duchu rodzicielstwa bliskości.

    „Empatia to bycie przy kimś i jego uczuciach. To nie znaczy, że odczuwamy to samo, co ona. To znaczy, że obdarzamy ją swoją pełną uwagą i obecnością.” (M.B. Rosenberg)
    Obecność i uwaga na drugiego człowieka jest coraz bardziej pożądana w świecie pełnym konsumpcji, pędu, rozluźnienia relacji…

  • +
    NEURODYDAKTYKA

    NEURODYDAKTYKA

    Metoda projektów wpisuje się w nasz projekt edukacyjny i filozofię Reggio Emilia. Nauka poprzez działanie, projektowanie, przeprowadzanie i analizowanie doświadczeń i eksperymentów, samodzielnie odkrywanie i dochodzenie do wiedzy zabawę, prace artystyczne. Program jest elastyczny, dostosowywany do grupy, indywidualnych osób. Wszystkie działania odbywają się w poczuciu akceptacji, bezpieczeństwa, zaufania.
    Bardzo cenimy sobie slow education, zanurzenie w pozbawianiu, odkrywaniu świata bez pośpiechu.

  • +
    WEWNĄTRZSTEROWNOŚĆ

    WEWNĄTRZSTEROWNOŚĆ

    Zależy nam aby mały i duży człowiek podejmował decyzje zgodnie ze swoim zdaniem, czuciem, wolą, nie podlegał manipulacji, potrafił się przeciwstawić temu, czego nie chce, bronił swojego zdania. Ale także uczestniczył w aktywnościach, które go interesują, jadł i pił kiedy ma chęć, ubierał się i rozbierał, kiedy jest mu zimno i gorąco, itp…

  • +
    LESS WASTE I OCHRONA NASZEJ ZIEMI

    LESS WASTE I OCHRONA NASZEJ ZIEMI

    Do prac plastycznych i innych aktywności wykorzystujemy naturalne przedmioty, przedmioty z recyklingu. Nie spotkasz u nas „Sensoplastyki”- zabawy jedzeniem. Za to są zabawy kucharskie, gdzie dzieci po prostu jedzą to, co wypracowały.

    Mamy ogródek warzywny i owocowy, oraz kompostownik. Zamawiamy posiłki od firm zachowujących tą zasadę. Dbamy o to, aby dzieci przebywały wśród naturalnych rzeczy. Mamy sporo rzeczy od osób, dla których są one już niepotrzebne. Nawet nasz płot jest z odzysku 😉 Mamy ukwieconą łąkę, domek dla owadów i jaszczurek zwinek. Regularnie dosadzamy drzewa i krzewy. Nie kosimy całości ogrodu. Cały czas jesteśmy w procesie, ku coraz lepszemu dbaniu o planetę.
    W lesie stosujemy zasadę Lave No Trace.

  • +
    PRYWATNOŚĆ

    PRYWATNOŚĆ

    Nie publikujemy Twojego wizerunku i wizerunku Twojego dziecka (chyba, że będą sytuacje, gdzie wyrazisz na to zgodę).

    Publikowane są zdjęcia w ujęciach dyskretnych, bez twarzy, tyłem… Prosimy też, abyś nie publikował zdjęć innych osób, które odwiedzają Dziką Bazę.

koncepcja
koncepcja